یک عده که با پوشیدن لباس مشکی غم و اندوه و تسلیت خودشان را نسبت به شهادت امام حسین (ع) و تمام یاران و اهل بیت شان به دیگر شیعیان نشان می دهند و اگر سالی بیاید و محرمی لباس مشکی بر تن نکنند گویی بار سنگینی بر دوش آنان مانده و افسوس می خورند ولی افراد دیگری نیز وجود دارند که این ایده فری را دارند و در سر نیز داشته اند که باید نیت و خلوص نیت وجود داشته باشد. لباس مشکی پوشیدن ظاهر عمل است و ما باید ظاهر عمل خود را بازسازی کنیم و نباید افسوس این قبیل اعمال ظاهری را خورد و باید در راه رسیدن به هدف اصلی یعنی یگانگی خدا کوشید و با پیمودن راه این امام مظلوم و دیگر ائمه اطهار بر این سعی و تلاش خود مهر پیروزی را کوبید.
نویسنده:قاسم اعرابی
برنامه نظامی امام حسین(ع)در قیام عاشوراآموزه های زیادی دارد که به برخی از آنها اشاره می کنیم:
1)رعایت تاکتیک نظامی و مسائل امنیّتی.
2)نظام در سپاه و فرماندهی.
3)حفظ روحیهنیرو های رزمنده.
4)تبلیغات برای تضعیف روحیه دشمن.
5)جلوگیری از تضعیف روحیه یاران و دفاع از آنان.
6)کسب اطلاعات و اخبار.
7)رعایت نکات امنیّتی در فرستادن نامه و سفیر.
8)آرایش نظامی سپاه محکم،زیبا و دقیق.
9)جذب نیرو های جدید سپاه.
10)مجهزکردن سپاه از نظر تدارکات و مسایل اقتصادی.
11)صراحت در بیابان اخبار نظامی برای یاران خویش.
12)رسیدگی به اموررزمندگان.
13)اهمیت به نظافت و عبادت نظامیان.
14)توجه خاص به امور کودکان و نوجوانان در جبهه جنگ.
منبع: آموزه های عاشورا (ص35)،علیرضا علیایی
چرا امام حسین با یزید بیعت نکرد ،همان گونه که برادرش امام حسن(ع)با معاویه صلح نمود و چرا از مدینه و مکه خارج شد و چرا به دعوت کوفیان پاسخ مثبت داد و چرا راه شهادت را انتخاب کرد .
این پرسش هایی است که بارها ازامام حسین(ع)به صورت کتبی و شفاهی پرسیده شده است و حضرت به آن ها پاسخ دادند که به صورت اختصاربه آن ها اشاره می کنیم:
1.بی لیاقتی و فساد شخص یزید.
2.ترس از نابودی اسلام.
3.فساد دستگاه حکومتی .
4.بلند کردن نام خدا ویاری دین او .
5.اتمام حجت از طرف مردم عراق .
6.دستورات پیامبر اسلام(ص).
7.پاسداری حرمت مکه .
8.دلیل عقلی بر لزوم قیام.
9.واجب بودن قیام علیه ساان ستم گر .
10زنده کردن سنت پیامبر(ص)و معارف حق و نابودی بدعت.
منبع: آموزه عاشورا ص19 ،علی رضا علیایی
سر این که سفارش کر ده اند هر روز زیارت عاشورا بخوانید نسبت به اهل بیت تولی داشته و بر آنان صلوات و درود بفرستید و از دشمنان تبری بجویید برای آن است که طرز فکر معاندان ایشان منفور شود مگر نه هم اکنون سخن از یزید و معا ویه نیست تا آن ها را لعنت کنیم و نام و یاد آن ها رخت بر بسته و قبورشان زباله دانی گشته است الان سخن از فکر وراه یزید و یزیدیان عصر است .
اکنون نیز همراه سالار شهیدان زنده است و هم مرام و مسلک اموی و مروانی و عیاس وجود دارد اینکه سفارش فراوان به اشک ریخت و عزاداری نمو ده اند برای ان است که اشک برای شهیدان و اشتیاق به شهادت را به همراه دارد خوی حماسه را در انسان زنده و طعم شهادت را در جان او گوارا می گرداند چون اشک رنگ کسی را می گیرد که برای او ریخته می شود و همین رنگ را به صاحب اشک می دهد از این رو انسان حسینی منش نه ستم می کند و نه ستم می پذیرد اموی مسلک است چنان که ظالم هم اموی صفت است هر چند که زمزمه یا حسین بر لب داشته باشد .
منبع:آیت الله جوادی املی حماسه و عرفان
بخشش گناهان
قال الرضا (ع): فَعَلی مِثلِ الحُسَینِ (ع) فَلیَبکِ الباکُونَ فَاِنَّ البُکاءَ عَلَیهِ یَحُطُّ الذُّنُوبَ العِظامَ برای مثل حسین(ع)باید گریه کنندگان گریه کنند چرا که گریه بر آن حضرت،گناهان بزرگ را محو می کند.[1]
دوری از جهنم
قال الله سبحانه لموسی (ع) : یا مُوسی اِعلَم اَنَّهُ مَن بَکی عَلَیهِ اَو اَبکی اَو تَباکی حَرَّمتُ جَسَدَهُ عَلی النّار ای موسی بدان که هر کس برای حسین (ع) گریه کند یا بگریاند یا وانمود به گریه کردن کند ، بدنش را بر آتش حرام کردم.[2]
[1] بحار الانوار ج44 ص284
[2] بحار الانوار ج44 ص308